zeg nee tegen een woning onder de NAP

Service: fictive poster camagne

client: VPRO

De klimaatverkenner


Waarom gaan wij er vanuit dat het goed komt, terwijl de zeespiegel stijgt en grote delen van ons land onder zeeniveau liggen? Nicolaas Veul verkent onze toekomst en gaat op zoek naar een plan B. Hij start in Gouda, waar flink wordt gebouwd op vijf meter onder NAP. In het dorpje Fairbourne (Wales) dienen bewoners hun huizen binnen nu en 30 jaar te verlaten. Hij ontmoet Nederlanders die al hogerop zijn gaan wonen. De verkenning leidt Nicolaas naar Noorwegen, dat niet alleen een van de beste plekken is om te wonen, maar ook om de klimaatcrisis te overleven. Zitten de Noren wel op ons te wachten?



Bekijk de voledige documentaire op npo start

Link
Festival Dekmantel at het Hem

Strategie

Voor een onderdeel van de documentaire start de overheid in dit scenario met een publiekscampagne. Nicolaas Veul vroeg mij om mee te denken over de visuele vertaling hiervan. Een geloofwaardige campagne die zowel realistisch als confronterend aanvoelt. We kozen voor een speculatief maar plausibel uitgangspunt: wat als gemeenten nu al zouden communiceren over herhuisvesting door klimaatverandering?

Ontwerp

We ontwierpen een reeks campagneposters in de stijl van verschillende Nederlandse gemeentes. De toon is droog, herkenbaar en bijna bureaucratisch, juist om de boodschap ongemakkelijk dichtbij te brengen. De posters bevatten slogans en beeldtaal die doen denken aan gemeentelijke communicatie, maar verwijzen naar een toekomst waarin klimaatmigratie binnen Nederland realiteit is geworden.

Resultaat

De posters zijn in de stad opgehangen, nog vóór de uitzending van de documentaire.Zo konden we de reacties van voorbijgangers vastleggen en het gesprek op straat aanwakkeren. De actie fungeerde als een sociaal experiment en een visuele reality-check, en versterkte de impact van de documentaire door de fictie tijdelijk echt te maken.

Festival Dekmantel at het Hem
Festival Dekmantel at het Hem
Festival Dekmantel at het Hem
Festival Dekmantel at het Hem

Credits


Graphic Design,
Clients VPRO Nicolaas Veul